سرخط خبرها

دکتر علی ترکاشوند (متخصص جراحی عمومی و فعال فرهنگی،اجتماعی)

فرهنگ اگرچه تمام هستی اجتماعی ماست و تمام دار و ندار ما از عصر حجرتا به کنون است!!

و بسیار کوشیده است، مشق کرده است، رنج کشیده و خون دل خورده است، زمین خورده و برخاسته است و هفت خوان های بی شماررا طی کرده است تلنگرها خورده، شکسته، خرد شده و صیقل یافته است تا ما صاحب امروزی آن شده ایم!!!

این فرهنگ باجان ما وگوشت و خون ما عجین است چون همره ازلی ما بوده وتا ابد هم باماست ، شناسنامه و هویت ماست!!

فرهنگی که ایستایی ندارد و پویایی را راز حیات خود برگزیده است کوله بارش، آداب و سنن و دانش و عقیده و باور و همه داشته های اجتماعی ماست . این داشته ها درحجم و اندازه و قامتی بی نهایت است!!

تاجایی که برای جبران تمام کاستی های اجتماعی ناگزیریم که بدان متوسل شویم!!!

و به جهت این ظرفیت شگرف است که ریشه تمام آلام را در ژرفای آن کنکاش می کنیم و درمان تمام دردها را در صهبای نوشین آن جستجو می کنیم و برای تمام ناخوشی ها نسخه فرهنگی می پیچیم!!

اما داستان شهرما نهاوند حکایت دیگری است!!

شهری باپشتوانه فرهنگی تاربخی چند هزارساله!!!

اگرچه جای کارفرهنگی درشهرستان نهاوند فراوان است، اما روا نیست که دیوار کوتاه فرهنگ را بهانه همه کاستی ها وکم کاری ها کرده و جای خالی همه عبارات ناقص را باواژه مشکل گشای فرهنگ پر کنیم !!!

به خود زحمت نمی دهیم که نگاهی به گذشته بیندازیم که چه ها کردیم تا فرزند کمتر را تنها راز زندگی بهتر معرفی کنیم و امروز از هزار ویک علل عدم اقبال به فرزند آوری فرهنگ را مقصر قلمداد می‌کنیم !!!

به خود زحمت نمی دهبم که یک قرارداد اجتماعی تنظیم کنیم وآداب شهروندی را سرلوحه قراردهیم آنگاه در وانفسای سد معبر و آشفتگی های شهری فریاد بد فرهنگی سر می دهیم!!!

از پشت میز خود تا میان مردم نمی رویم تا اندکی درد دلهایشان را گوش فرا دهیم، آنگاه مشارکت مردم را در همه عرصه های اجتماعی و فرهنگی انتظار داریم!!!

مردم را در گیرودار مجوزهای شغلی، گرفتارهزارتوی استعلام های بی اساس و طاقت فرسا می‌کنیم !! آنگاه توقع داریم چرخ تولیدمان روان و آسان بچرخد و تولید ثروت کند!!!

دنبال صنعت و معدن هستیم به بهای آلودگی هوا و اعصاب مردم!!!

بدون توجه به زیست بوم وگرفتگی ریه و عروق حیاتی آنان!!!

بدون نگاه وکمک و ارفاق و ترحم به زیرساخت ها و رفاه آنها!!!

آنگاه فراخوان فرهنگسازی می‌دهیم که بلکه مردم چشم وگوش بسته و بدون توقع و چشمداشت!!!

دار و ندار طبیعی خود را، درطبق اخلاص بگذارند !!!

حتی آنقدر انرژی صرف نمی‌کنیم که به مردم بقبولانیم که فلان پروژه ملی دارای موهبت هایی آنچنان و اینچنین است تا قدری از مقاومت محلی و بومی آنها کاسته شود و بازهم مردم را به کلاس فرهنگ دعوت می‌کنیم !!!

آری فرهنگ آنقدر نجیب و بزرگواراست!!!

که همه ازاین نجابت و عظمت به جای استفاده درست، بهره برداری ناروا می کنند!!!

خطاب سخن وکلام شمایید آقای دست اندرکار!!!

درست است که فرهنگ زیربنای بسیاری ازتوفیقات اجتماعی است اما درکنارتوجه وکارمستمر فرهنگی اندکی هم به عملکرد خود رجوع کنید .

نظرات (0)

امتیاز 0 از 5 از مجموع 0 رای
نظری برای این مطلب وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر توسط مهمان
امتیاز به مطلب:
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location