سرخط خبرها

زهرا سهرابی - خبرنگار

نشست خبری احمدی سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند با حضور جانجان مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان و اصحاب رسانه شهرستان نهاوند در راستای اقدامات انجام در میراث فرهنگی و مصوبات سفر مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی کشور به نهاوند در محل این اداره برگزار شد.

ثبت ملی خانه آبایی ها در نهاوند

احمدی در خصوص ثبت رویدادهای گردشگری در نهاوند اظهار داشت: جشنواره سیب، جشنواره توت فرنگی، جشنواره گشنیز در تقویم رویداد گردشگری استانی در نهاوند ثبت ملی شده اند.

وی افزود:بازارچه صنایع دستی با مبلغ ۳۵۰ میلیون اعتبار، زمینی جنب موزه حاج آقا تراب، با اتمام غرفه بندی آن در حال تکمیل شدن است.

احمدی در ادامه گفت:تمام سرویس های بهداشتی را شناسایی کرده و تابلوهای آنها را نصب کرده ایم، ۱۷۰ سرویس بهداشتی وجود دارد که برخی از آنها به دلیل شیر آلات خراب وعدم تابلوهای نصب شده در آنجا نابسامان بوده اند که همه آنها ساماندهی شده اند و مردم اگر خرابی در این مکانها دیدند با سامانه ۰۹۶۲۹ تماس بگیرند که این مسئله مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در ادمه گفت:خانه تاریخی آبایی که قدمت این بنا به اوایل دوره پهلوی و اواخر قاجاریه برمیگردد خوشبختانه به ثبت ملی رسیده است، در ادامه ۲۸ خانه شناسایی شده است که آنرا به تهران ارجاع دادیم برای ثبت ملی شدن و واجد ارزش بودن در غیراینصورت آزاد میشوند.

وی تصریح کرد:۱۱۰ هکتار بافت مرکزی و بافت تاریخی هست که با همکاری شهرداری نهاوند محفوظ میمانند،که جا دارد همین جا اینجا از زحمات و مساعدت بی شائبه شهرداری نهاوند با اداره میراث فرهنگی در حفظ بناهای تاریخی شهرستان که از دغدغه های مهم شهرداری است کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

خانه تاریخی صمصام احیا کننده موزه تاریخی و فرهنگ و هنر نهاوند

در ادامه  جانجان مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اظهار داشت: مکان های تاریخی که ثبت ملی شده اند برای یک مکان تنها نیست بلکه برای جذب گردشگر و توریست ها میتواند ظرفیت بالایی برای استان یا هر شهر باشد.

وی افزود: شهرستان نهاوند دارای شرایط ویژه و خاص در حوزه گردشگری است و ظرفیت بسیار بالایی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ سراب فعال در شهرستان نهاوند وجود دارد، که امیدواریم این سرابهای فعال به عنوان پایلوت شهرستان در کنار شهرهای لرستان و کرمانشاه به فهرست جهانی ثبت ملی اضافه شوند.

جانجان در ادامه اضافه کرد: آثار تاریخی مربوط به دوران سلوکی است از جمله لائودیسه، و تپه نقاره چی که نمونه ی آن راهیچ جای دیگر نداریم، و این جزء ظرفیت های شهرستان نهاوند است که با هم افزایی دیگر دستگاههای اجرایی راه توسعه و پیشرفت خود را پیدا خواهند کرد.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بیان داشت:در سفر مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی کشور به نهاوند دستورات و مصوبات خوبی اجرایی شد از جمله ادامه فصول کاوشهای باستان شناسی در شهرستان نهاوند با موضوع لائودیسه و تپه نقاره چی که این کاوش ها از دو جنبه بسیار پر اهمیت هستند، محله ی دو خواهران با ۱۲ هکتار باعث شده است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود و با پیگیری های انجام شده مجوز ساخت و ساز برای محله ی دوخواهران گرفته شده است.

جانجان گفت: ۱۵۰میلیون تومان برای فصل هشتم کاوش ها اعتبار در نظر گرفته شده برای اصلاح معبد لائودیسه، که مطالبه عموم مردم این دیار است.

جانجان در ادامه اضافه کرد: تپه نقاره چی یکی از مهمترین پروژه های بزرگی است که اگر ذره ای به آن ویژه نگاه شود یک سایت موزه میشود که بخودی خود باعث جذب گردشگران بسیاری خواهد شد.

وی با توجه به معضلات همیشگی که در سرابهای نهاوند وجود دارد ابراز کرد: کمبود اعتبارات در این سرابها و نبود زیر ساخت های لازم و عدم متولیان در این سرابها باعث ایجاد آسیب های شدید به این مکان های تفریحی شده است، که امیدواریم با توجه مسئولین شهرستان این سرابها هر چه سریعتر ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: :از نتایج دیگر سفر ضرغامی، خانه فاطمی بود که در فهرست آثار ملی نبود که با ورود ضرغامی به شهرستان جزءآثار ملی به ثبت رسید، همچنین کاروانسرای گلشن که جزء درخواستها و مطالبات مردمی بود اعتبار سه هزار و پانصد میلیون ریال را جذب خود کرده است.

جانجان اظهار داشت: سفره خانه سنتی فارسبان مراحل اخذ مجوز آن گرفته شده است که با توجه به نیاز و ضرورت آن میتواند به مجتمع گردشگری و سوئیت تبدیل شود، و همچنین مکانهایی که به اینصورت به مردم خدمات رسانی میکنند میتوانند به خانه مسافر تبدیل شوند.

وی افزود: حمام بازار با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان هزینه و همکاری اداره اوقاف نهاوند، آماده بارگذاری برای سفره خانه است، و همچنین حمام تاریخی برزول و دهفول نیز در آستانه ثبت ملی شدن هستند.

جانجان در خاتمه با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای تملک خانه صمصام در نهاوند بیان داشت: یکی از موضوعات مهم دیگر تملک خانه صمصام در نهاوند است که با توجه به جمع آوری موزه تاریخی و فرهنگ و هنر نهاوند، و وجود مکانی تاریخی مانند خانه صمصام میتوان دوباره آنرا احیا کرد، ولی با توجه به اعتبارات محدود باز هم نیازمند کمک مسئولین شهرستان هستیم برای جذب اعتبارات بیشتر برای آن و هم برای مالک این ساختمان که فرآیند جذاب تری را طی نماید. 

نظرات (0)

امتیاز 0 از 5 از مجموع 0 رای
نظری برای این مطلب وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر توسط مهمان
امتیاز به مطلب:
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location